Het zit er bijna op - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Martijn en Marion - WaarBenJij.nu Het zit er bijna op - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Martijn en Marion - WaarBenJij.nu

Het zit er bijna op

Door: Martijn en Marion

Blijf op de hoogte en volg Martijn en Marion

31 Mei 2013 | Maleisië, Kuala Lumpur

Zo daar zijn we weer, dit verslag tikken we op de luchthaven van Maleisië, over zes uur stappen wij in het vliegtuig naar huis na negen fantastische maanden. We moeten even bijkomen van de vlucht want die was nogal heftig met turbulentie. Stinken nu dus naar de bier en wijn, haha, die ging vol over ons heen. Maar goed eerst zullen we nog even vertellen over de afgelopen weken. Laos, Cambodja en Vietnam stonden immers nog op het programma.

Laos is ons zeker niet tegenvallen ondanks de hoge verwachtingen, het is een zeer vriendelijk, mooi, heuvelachtig land. We begonnen met een twee dagen durende reis met een slowboat over de Mekong rivier. Een prachtige, wel enigszins lang durende (lees houten kont) tocht. Het eerste stadje waar we een paar dagen gebleven zijn was Luang Prabang, een toeristisch maar zeer prettige stadje. Buiten de stad met de scooter een prachtige waterval bezocht, heerlijk voor de verkoeling want het is verrekte heet hier!

De volgende stop was Vang Vieng, erg bekend in de backpackerwereld vanwege het tuben. Je huurt dan een oude vrachtwagenbinnenband en gaat de rivier op, drijft langs allemaal barretjes onderweg waar je via hindernissen naar binnen wordt gelokt en getrokken. Dit concept bleek helaas voor sommige mensen iets teveel van het goede en na wat dodelijke ongelukken (vooral door alcohol) zijn de meest barren gesloten sinds januari. Wij vonden het nog steeds een leuke ervaring, het was een stuk relaxter en je kon nog gewoon biertjes krijgen, haha, wij blij dus. De volgende dag fietsen gehuurd en een zeer gave grote grot ontdekt. Bijna anderhalf uur binnen geweest waarbij Marion drie keer haar hoofgestoten heeft en Martijn twee keer gevallen is. Gelukkig geen ernstige verwondingen, maar voor ons was de grot ervaring gevaarlijker dan het tuben in ieder geval.

Na een korte stop in de hoofdstad Vientiane was het tijd voor de volgende grot, de Kong Lo cave. Hier ga je met een bootje 7,5 km onderdoor om aan de andere kant in de jungle uit te komen. Prachtig en zeer indrukwekkend zo in het donker alleen met een klein hoofdlampje.
Onze volgende rit was een avontuur op zich want er bleken geen bussen meer te gaan tot de volgende dag dus werden we verwezen naar het lokale vervoer. In dit geval waren het pickups met twee houten bankjes achterin. Afijn na drie keer overstappen kwamen we met wederom zeer houten kont vijf uur later aan. Als laatste hebben we in Laos de 4000 eilandjes bezocht. Dit zijn allemaal kleine eilandjes in de Mekong rivier waar enkele van bewoond zijn. Twee dagen heerlijk gerelaxt, fietsen gehuurd, in de hangmat gelegen, heerlijk gegeten en vooral even gewoon genoten.

Tijd voor Cambodja waar we vooral heen gaan om Angkor Wat te zien, zeer oude tempels uit de Khmer tijd. Drie dagen lang hebben we de tempels, ruïnes meer, bekeken per tuktuk en op de fiets. Erg indrukwekkend vooral om te bedenken dat ze al in de 12e en 13e eeuw gebouwd zijn.

Het volgende onderdeel van onze reis heeft veel indruk op ons gemaakt, in de hoofdstad Phnom Penh hebben wij een bezoek gebracht aan de Killing Fields. Dit zijn massagraven waar 1 op de 4 Cambodjanen in de tijd van Pol Pot, rond 1977, vermoord is op gruwelijke wijze. Iedere dag komen er nog nieuwe botten aan de oppervlakte. Je loopt dus het ware ook over de botten heen, dit begeleid met verhalen van overlevende via een audiotour bezorgt je echt kippenvel. Vooral de Killing Tree waar ze baby'tjes gewoonweg op kapot sloegen is vreselijk. Geen prettige ervaring maar wel erg blij dat we geweest zijn, aangezien het een zeer belangrijk stuk recente geschiedenis is voor dit land.

Op advies van wat andere backpackers was onze volgende bestemming Kampot, hier zijn we met een scooter een berg opgereden via een prachtige weg. Helaas kregen we brommerpech boven op de berg.... Al pruttelend dus weer naar beneden gereden en het laatste uur gelopen om weer bij ons hotel te komen. De zon bleek iets te fel voor onze zonnebrand factor 10 (hoger konden we niet vinden) dus rode schouders en neuzen tot gevolg. In dit plaatsje hebben we ook onze visa geregeld voor Vietnam.

Vietnam komen we over een paar dagen wel op terug want ik denk dat dit verhaal wel even lang genoeg is. Wij hebben inmiddels de kriebels in onze buik nu onze thuiskomt zo dichtbij is. We hebben er zin in en zien wel wat de toekomst ons brengt. Dit avontuur was in ieder geval fantastisch en dat neemt niemand ons meer af!

Tot heel snel!

Groetjes Martijn en Marion

P.S. de meeste mensen hebben hem waarschijnlijk al gezien maar deze hadden jullie nog tegoed: http://www.youtube.com/watch?v=1PGPQRCXrEQ

• 31 Mei 2013 - 15:47

Eveline En Dennis:

Wat een gaaf reisverslag weer, en werkelijk prachtige foto's! Dat gaan we wel missen.. Maar weegt niet op tegen jullie weer in levende lijve te zien! Fijn! Hoop dat jullie laatste vlucht prettiger verloopt.. Tot snel! Xxxx

• 31 Mei 2013 - 16:25

Bart En Ris:

hoi Marion en Martijn
    opnieuw genoten, soms ook wel een rilling (vooral bij het lezen van de wat enge dingen bv in de grot enz)! Jullie hebben weer heel wat om na te genieten!! We wensen jullie een goede reis naar ons kikkerlandje!!
    Liefs uit Leidschenveen

• 31 Mei 2013 - 17:58

Willy:

Zo op de valreep weer een heel mooi verslag en foto's.
    Ik kan het nog bijna niet geloven maar morgen zien we jullie weer!!!!!
    Kan bijna niet wachten.
    kus mama dP

• 01 Juni 2013 - 10:20

Opa En Oma Haasnoot.:

jullie laatste verslag gelezen,de mooie foto"s bekeken Verder welkom thuis en gauw tot ziens liefs oma en opa.