Nieuw avontuur: Azië - Reisverslag uit Gili, Indonesië van Martijn en Marion - WaarBenJij.nu Nieuw avontuur: Azië - Reisverslag uit Gili, Indonesië van Martijn en Marion - WaarBenJij.nu

Nieuw avontuur: Azië

Door: Martijn en Marion

Blijf op de hoogte en volg Martijn en Marion

01 Maart 2013 | Indonesië, Gili

De camper was na onze vorige update verbazingwekkend snel verkocht, gelukkig maar want het weer in Australië deed erg zijn best om ons weg te jagen. Regen, gieten, hozen etc. Het kwam met bakken uit de lucht, non stop! Drie dagen lang alleen maar regen. Dat geeft ook meteen aan hoe wij de laatste dagen met onze camper hebben doorgebracht, schuilend met een boekje in ons camperbedje.

De nieuwe eigenaar (een beetje een vreemde vogel dat dan weer wel) was zo aardig om ons een lift te geven naar Martijn zijn oom en tante in Ipswich waar we nog een paar nachten zouden verblijven in het huisje waar we ons Australie avontuur ook begonnen zijn. Het was weer een warm welkom in Ipswich! Helaas ook een nat welkom want door alle regen waren de rivieren behoorlijk uit hun oevers getreden. Gelukkig geen schade bij onze bekenden/familie en de volgende dagen bleef het droog en zakte het peil weer snel.

Na een paar heerlijke dagen genietend van de luxe van een eigen huisje werd het tijd om onze spulletjes weer in te pakken. Het was namelijk de hoogste tijd voor het volgende deel van ons avontuur: Zuid-oost Azië!!
Eerste bestemming was Bali, Indonesië, eerste indrukken: chaotisch, hectisch, mystiek, afval, vriendelijk, geloof, gaaf, heerlijk eten oftewel welkom in Azië! Bij onze kamer kregen we gratis een scooter om te gebruiken dus onszelf meerdere malen in het drukke verkeer van Bali gestort. Niet te geloven wat een gekkenhuis! Maar goed iedere keer er zonder brokken vanaf gekomen. Helaas tijdens onze eerste rit wel meteen staande gehouden door de politie. We waren over de stopstreep bij het verkeerslicht heengereden... Welke stopstreep? Maar het was eenvoudig op te lossen, gewoon even betalen. Officiële boete 250.000 ringgit, nu betalen 200.000 ringgit (17 euro) praten we nergens meer over. Watttttt? Pardon, waar heeft u het over? Er was geen stopstreep te zien en we stonden omringd door vijftig andere scooters... We waren zo overrompeld dat we heftig protesteerden, het rijbewijs terug pakte en er vandoor zijn gegaan, haha, zonder te betalen dus (sorry papa maar we hadden echt niets verkeerd gedaan). Eerste kennismaking met corruptie goed afgelopen dus.

Om het eiland wat beter te verkennen dus toch maar besloten om dit met een auto met chauffeur te doen. Heerlijke dag gehad, waarbij we een vulkaan hebben gezien, in het monkeyforest aapjes hebben gekeken, luwak koffie plantage bezocht (ja dat is die koffie die uitgepoepd wordt door een possum, haha), lokale markt bezocht, meerdere tempels bekeken etc.

Na de drukte van Bali waren we toe aan even ultieme ontspanning dus de boot gepakt naar de Gili eilanden. Eerste paar nachten op Gili Trawangan doorgebracht maar dat was niet helemaal onze plek. Op Gili Air, het eilandje ernaast, vonden we een heerlijk plekje in een prachtige bungalow aan het strand. De eigenaar was een wat oudere man die ons uitnodigde om bij hem thuis koffie te komen drinken (een hele eer). Hij nodigde toen ons 's avonds ook uit voor een feest met muziek bij hem voor. Wij dus 's avonds daar naartoe, bleek het een bruiloft te zijn, haha. We werden midden in de tent neergezet met weer lekkere hapjes voor onze neus en drankjes. De muziek was best leuk met trommels etc. Stukje echt locale cultuur meegepakt dus.

Na tien heerlijke dagen met verukkelijk eten, prachtig snorkelen en heel veel relaxen werd het weer tijd om ons in het hectische leven van Bali te gooien. De overschakeling was erg groot dus besloten om te verhuizen naar een rustiger plekje op Bali, Sanur, ook wel Snore (snurken) genoemd. Dit vanwege het rustige water maar ook vanwege de vele grijsaards, haha, dat hebben we geweten. Er bevindt zich hier een hele kolonie van grijze Nederlandse overwinteraars. Best grappig voor even maar niet helemaal onze scene. Dus maar weer een bootje gepakt naar een klein eilandje, Lembongan. Twee dagen doorgebracht met snorkelen en het eiland rond rijden op de scooter. De nachten waren wat minder aangezien het eiland een groot plobleem heeft met ratten.... 's Nachts hoorde je ze dus op het dak lopen enzo, brrr, we hadden er ook één in de badkamer, die heeft zelfs ons zeepje gestolen! Het waren dus wel hygienische ratten, dat scheelt, ahum.

Inmiddels zitten wij een paar dagen in Kuala Lumpur en vliegen we de vanavond door naar Boracay in de Filipijnen. Wederom een klein paradijselijk eilandje maar deze keer hopelijk ook met goede wind voor het kitesurfen! Daar zijn we hier helaas namelijk niet aan toe gekomen.
Conclusie Indonesië (of eigenlijk Bali): goede start in Azie, heerlijk eten, vriendelijke mensen, heel veel afval, veel cultuur en veel activiteiten. Het liefst hadden we meer van Indonesië willen zien maar door onze vele bagage (lees kitesurfspullen, haha) en de toch best hoge kosten is het daar helaas niet van gekomen. Goede reden om nog een keer terug te komen zullen we maar zeggen!

Liefs Martijn en Marion

Natuurlijk zijn al onze belevenissen ook weer op film vast gelegd: http://www.youtube.com/watch?v=43Mw_lg5zNw

• 01 Maart 2013 - 08:00

Sandra (hv):

wat leuk dat jullie op de Gili´s zijn geweest :). 2 jaar terug ook op Gili Meno geweest.
    supper mooi onderwater, en heerlijk relaxed
    geniet er nog van Marion. groetjes

• 01 Maart 2013 - 12:02

Frans En Willy:

Ha M en M,

Wat een ontzettend mooie foto's! En lachen zeg dat aapje op je hoofd Martijn! Kon die nog wat ontdekken...?
    Als we dit zien en horen krijgen we spontaan heimwee naar China, naar de tempels, rijstterrassen, hectiek en het eten. Misschien zit volgend jaar Thailand of Java Bali erin voor ons samen met Jacqueline en Leo.
    Echt genoten van jullie verhaal en weer heel veel plezier gewenst voor de volgende stek.

liefs papa en mama

• 01 Maart 2013 - 14:57

Nel Rozenboom:

Hoi M en M leuk weer eens een verslag, Martijn prachtige nieuwe coupe met en zonder aapje.
    Marion ik knip een stukje uit het verslag voordat je vader het leest, je snapt vast welk gedeelte.
    Toch niet Java bezocht? Waarom lukt het jullie toch steeds weer om ons toch wel een beetje jaloers te maken met deze prachtige foto's etc. Nu nog je vader over de streep trekken voor een reisje Azië.
    veel plezier verder en een knuffel vanuit Zoeterwoude

• 01 Maart 2013 - 17:23

Laura:

Prachtig!! Heerlijk te zien dat jullie zo genieten van elkaar en van de wereld!!
    I <3 jullie filmpjes!!!!
    X zus

• 01 Maart 2013 - 19:41

Eveline En Dennis:

He lieve Marion en Martijn! Wat een avonturen weer! Leuk reisverslag en super mooie foto's. Ziet er heerlijk uit. Filmpje geeft ook weer een goede indruk. Veel plezier op jullie nieuwe plek. We zien de kitesurf film tegemoet :-) Liefs van ons

• 01 Maart 2013 - 23:13

Corina En Benjamin:

Haha, ik zie jullie al staan tussen al die scooters.. Ze dachten even een paar leken ertussen uit te pikken NOT!!! En die foto's op de Gili eilanden.. wow!!! Geniet lekker in Boracay.. Lekker kiten!!!

Kus van ons!

• 02 Maart 2013 - 10:42

Haasnoot.:

Martijn en Marion ,heel mooi en dan alles wat jullie meemaken,niet te geloven.kan je als je weer naar nederland terug komt een aapje voor ons meenemen?ha ha.verder nog heel veel plezier gewenst. liefs oma en opa.

• 02 Maart 2013 - 10:42

Haasnoot.: