Het Zuidereiland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Martijn en Marion - WaarBenJij.nu Het Zuidereiland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Martijn en Marion - WaarBenJij.nu

Het Zuidereiland

Door: Martijn en Marion

Blijf op de hoogte en volg Martijn en Marion

14 November 2012 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Zo dat is alweer een tijdje geleden, de tijd gaat hier ook zo hard! Wij zitten inmiddels alweer twee weken down under. Maar dat is voor later, eerst even terug in de tijd want wij hebben een maand doorgebracht op het indrukwekkende Zuidereiland van Nieuw Zeeland. Wij hadden wel gehoord dat het Zuidereiland nog mooier is dan het Noordereiland. Nou daar is geen woord van gelogen. Na een schitterende drie uur durende ferry overtocht kon het tweede deel van ons Nieuw Zeeland avontuur beginnen. Ons eerste hoogtepunt was het welbekende Abel Tasman National Park. Hier kun je prachtig wandelen langs de kust, je kunt er drie dagen wandelen en onderweg overnachten of je met een boot halverwege de route af laten zetten, één dag wandelen, en dan weer opgepikt worden met de boot. Aangezien wij geen kampeeruitrusting hebben was de keuze voor één dag wandelen snel gemaakt. We hadden gelukkig ook echt stralend weer, daar waren we wel even aan toe ook. Dit is grappig want eigenlijk is normaal hier kouder dan op het Noordereiland.
Dat hebben we later ook wel ontdekt, want helaas hebben we hierna heel veel regen gehad. Gelukkig waren er ook droge momenten soms zelfs met een lekker zonnetje erbij. 3 oktober was zo'n dag, voor de mensen uit onze regio een zeer bekende datum. Leidens ontzet, dat is altijd een leuk feestje wat wij niet vaak missen maar dit jaar helaas wel. Wij hebben dus maar ons eigen feestje gevierd bij de lokale bierbrouwerij waar je 15 verschillende bieren kom proeven voor een leuk prijsje. Wij waren de enige gasten dus het werden er wel meer dan 15 (kleine glaasjes), haha, was erg gezellig en aan het einde mocht je een twee liter fles tappen uit de muur om mee te nemen. Een wel bestede middag dus.
Het volgende hoogtepunt waren de gletsjers, de Fox en Frans Jozef gletsjer. Helaas was de toegang tot de Frans Jozef gletsjer versperd door een landslide maar je kon er nog wel naartoe wandelen en vanaf een afstandje bekijken. De Fox gletsjer kon je nog wel op wandelen maar dit moest onder begeleiding van een gids. Na even naar ons budget gekeken te hebben zat dit er helaas niet in dus de Fox gletsjer ook vanaf een eindje bekeken. De wandelingen ernaartoe waren al weer indrukwekkend genoeg!
Onze volgende stop was een bijzondere, Queenstown, we hadden namelijk op de Cook eilanden een jongen ontmoet die hier woonde, Nick. Qeenstown staat ook bekend om alle adrenaline attracties die er maar zijn, zo kun je op één dag zes verschillende bungeejumps doen. Dat leek ons niet zo'n goed idee dus hebben we uiteindelijk gekozen voor downhill mountainbiken. Het eerste plan was met een helikopter omhoog maar het was nog te vroeg in het seizoen hiervoor. Het werd dus met de gondola! Haha, gelukkig was de tocht naar beneden spannend genoeg. Na twee keer omlaag geraced te hebben, ging het helaas regenen. Wij zijn natuurlijk wel wat gewend en gingen gewoon door. Het eindresultaat was wel dat we van top tot teen onder de blubber zaten. Hierna lekker dus even naar het zwembad geweest.
Intussen waren wij door Nick uitgenodigd voor een etentje met vrienden en we konden de camper bij zijn huis parkeren voor de nacht. Het eten was erg lekker, met zelfgeschoten haas, hert (uit de supermarkt) en nog veel meer lekkere dingen. Het klikte weer zo leuk met Nick en zijn vrienden dat we twee dagen later voor het volgende etentje werden uitgenodigd! Supergezellig en we hadden er zo veel langer kunnen blijven hangen maar de het volgende hoogtepunt riep ons alweer: Milford Sounds, een fjord waar je een boottocht door heen maakt.
De weg er naartoe was al prachtig en toen wij bij het laatste dorpje aankwamen om de boottocht te boeken kregen wij het slechte nieuws dat het laatste stuk van de weg was afgesneden door een landslide!!!! Aaaaaargh, die landslides achtervolgens ons, in Zuid-Amerika Machu Piccu, is ons toen ook door de neus geboord. Helaas pindakaas, na de eerste teleurstelling konden we er ook wel weer om lachen. We hebben toen maar een erg mooie wandeling gemaakt naar Lake Marian, waar de stukken ijs van een gletsjer nog in dreven.
Nick even op de hoogte gebracht van het nieuws en toen werden we als troost uitgenodigd om met hun mee te gaan op een wijnproef tour. Dat lieten we ons natuurlijk geen twee keer zeggen. Terug naar Queenstown dus! Hier hebben we nog een paar gezellige dagen en etentjes meegepakt.
Toen was het voor ons tijd om langzaam richting Christchurch te gaan om de camper in te leveren. Onderweg nog langs het aquazul blauwe meer Lake Tekapo gereden en een kleine detour gemaakt om Mount Cook te zien. Dat hebben we geweten, zodra we het gebied van Mount Cook binnen reden werd het nog kouder en toen we 's morgens wakker werden sneeuwde het zelfs! Toch de wandeling gemaakt en het was zeker de moeite waard, speciaal voor ons klaarde de bewolking even op zodat we de top van Mount Cook konden zien. Als bonus kwam er tijdens een korte wandeling een prachtige roofvogel zo voor onze neus landen in een boom. We konden tot een meter dichtbij komen en hij keek ons recht aan. Twee minuten verbijsterd naar elkaar zitten kijken, kippenvel moment!
Zoals de meeste misschien nog wel weten is Christchurch het slachtoffer geweest van drie zware aardbevingen twee jaar geleden. Wij wisten dus niet goed wat te verwachten van de stad. Zelfs na twee jaar was de vernietiging nog overal zichtbaar, niet te geloven wat een kracht moeder natuur heeft. Er waren gewoon huizen voor de helft weggeslagen en heel veel monumentale gebouwen nog dicht. Wat wel heel interessant was, het tijdelijke shoppingcentre, gemaakt van bouwcontainers, superleuk en inventief om te zien!
Nog even een klein uitstapje gemaakt naar de Banks Peninsuala, dit staat bekend om de dolfijnen en zeeleeuwen, maar wij hebben vooral schapen gezien, haha. Dit kwam doordat we een nachtje op een schapen boerderij hebben doorgebracht, erg leuk, waar we ook een mooie wandeling over hun prive terrein hebben gemaakt.
Hierna was het toch echt tijd om ons campertje weer in te leveren! Het waren zes super weken ook al ging misschien niet alles zoals gepland en had het weer wat beter gekund. Nieuw Zeeland heeft ons zeker niet teleurgesteld. Het is een prachtig, ruig, afwisselend en indrukwekkend land!
Na een zeer kort en oncomfortabel nachtje op de luchthaven van Christchurch was het tijd om ons vliegtuig te pakken naar Australië!
Maar over onze avonturen down under volgende keer meer,
En last but not least natuurlijk nog een filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=e8QF2CSxg9I&feature=youtube_gdata_player

xxx Martijn en Marion

• 14 November 2012 - 22:11

Laura:

Wauw, wat een verhalen weer!! Wat fijn om weer jullie verhaal te lezen!! Dat was alweer een tijd geleden!
    Zo, die.foto van die papegaai is echt heel mooi!! En wat leuk dat jullie weer fijne mensen mogen ontmoeten, die jullie weer een beetje opvangen!
    Heel veel liefs van t zusje

• 14 November 2012 - 23:01

Frans En Willy:

Ha lieve Martijn en Marion,
    Wat leuk weer jullie verslag te lezen en wat een avonturen weer! Inderdaad wel pech dat jullie niet naar Milford Sounds konden, maar er zijn ook wel heel veel leuke (en lekkere!!) dingen voor in de plaats gekomen.
    Gaaf filmpje ook weer zeg en wat een hoogtes... om duizelig van te worden!
    Heel veel plezier op het volgende onderdeel van de reis: Australie.
    Kus van papa en mama

• 14 November 2012 - 23:24

Bart En Ris:

Hoi Marion en Martijn,
    wat leuk om weer mee tegenieten van jullie reisverslag en het zien van de foto's.
    we wensen jullie weer vele mooie momenten in Australië en kijken weer uit naar
    jullie verslag en foto's. Tot een volgende x.

• 15 November 2012 - 08:15

Marijke:

Hoi, hoi,

Oh wat hebben jullie het toch heerlijk, xxxxx Marijke ( bb)

• 15 November 2012 - 13:00

Jacq:

Hoi

Leuk om te lezen, zelf niet in nieuw Zeeland geweest maar zo te lezen en te zien " moet" dat toch ook echt een keertje, hoopt dat Australië niet tegen valt maar dat zal vast niet, ik vond het in ieder geval indrukwekkend mooi ( en ook mooier weer..) ontzettend aardige mensen, mooie natuur van de great barrièr reef tot Krakau NP en dat Uluhru en dan zijn de steden ook niet verkeerd hoor, super veel plezier nog!

Jacq

• 18 November 2012 - 18:35

Manon:

Hi dushi's,

Wat een prachtig verhaal weer! Ik was natuurlijk al een beetje op de hoogte, maar leuk om zo te lezen! En wat een mooie foto's... Jullie zien er ook alle twee goed uit, geniet er lekker van. Dikke kus

• 22 November 2012 - 23:49

Corina:

Hoi schatten,

Jullie hebben weer een mooi verhaal geschreven!! Gave foto's en filmpje ook!!
    Naast het whatsappen blijft het toch ook leuk om het hele avontuur nog een keer na te lezen!
    Veel plezier bij the Great Barrier Reef!!

Kus!!!