Geweldig Galapagos - Reisverslag uit Cali, Colombia van Martijn en Marion - WaarBenJij.nu Geweldig Galapagos - Reisverslag uit Cali, Colombia van Martijn en Marion - WaarBenJij.nu

Geweldig Galapagos

Door: Marion en Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn en Marion

12 Maart 2010 | Colombia, Cali

Na twee prachtige dagen op het Galapagos-eiland Santa Cruz werd het tijd om onze zeemansbenen te gaan testen! Na enige vertraging werden we opgepikt door onze enthousiaste jonge gids Ceasar en werden we samen met twee medepassagiers, Jim, een zeer vitale 71 jarige man uit Canada en Anne-Marie een gestoorde Ierse van 40 jaar naar de Merak, ons zeilschip(je), gebracht. Hier werden we opgewacht door de andere passagiers, Stijn en Cloë, jong Belgisch stel en Marten, een 25 jarige Nederlander. Onze crew bestond verder uit de rokkenjagende kok op leeftijd Gallo, de scheepsknecht Boulmer en de kapitein. Al met al een boeiend gevarieerd en gezellig stel mensen!
Na een heerlijke lunch kozen we het ruime sop richting het eerste eiland Bachas, we hebben zoveel gezien per eiland dat we jullie niet alles in detail zullen vertellen, maar naast Bachas zijn we naar Santa Fe, Espanola, Floreana, Santa Cruz, Rabida, Sombrero Chino, Bartholome, Sullivan Bay, Seymour Norte en Baltra geweest. Geen relax vakantie dus, het leek af en toe bijna op werken, haha. Een gemiddelde dag zag er als volgt uit: rond 6.00 uur op, ontbijt, een eiland bezoeken, lunch, snorkelen, nog een rondwandeling, diner, borrel, borrel, slapen..
We hebben zoveel gezien dat het onze verwachtingen heeft overtroffen, tijdens de eerste snorkelsessie werden we verrast door zeeschildpadden, roggen, zeeleeuwen en oneindig veel tropische vissen.. Op een van onze volgende snorkelsessies kwamen we zelfs haaien (!) tegen. Die laatste zorgen ook voor ons spannende jaws momentje, tijdens een van de sessie werden we ineens uit het water getrokken en was er grote paniek.
Wat bleek, er zwom een verdwaalde Galapagos haai naast ons... Die zijn in tegenstelling tot de white and black tip haaien en hammerheads wel agressief en vooral tegen snorkelaars. Zelfs onze gids, die als eerste uit het water was (held), was echt onder de indruk dus de schrik zat er wel even in. De volgende dag toch gewoon weer het water ingegaan en nog een hoop fantastische dingen gezien en meegemaakt. Een echt hoogtepunt was het spelen met de zeeleeuwen (zie filmpje), wat een bijzondere dieren, echt heel bijzonder om zo contact met ze te kunnen maken!
Ook op land hebben we een hoop bijzondere dieren gezien en vaak van heel dichtbij. De Blue-footed Boobies, zeeleeuwen, Iguana's, lizards en ga zo maar door zijn niet op 10 handen te tellen!
Degene die erg veel indruk op ons gemaakt heeft is Lonesome George, een bijzonder soort reuzenlandschildpad van 160 jaar oud waarvan hij de laatste in zijn soort is. De rest is opgegeten door onze voorouders die er met hun schepen langskwamen of verjaagd door de geiten die de mens op de eilanden had uitgezet.
Er zijn hele fokprogramma's met een ander soort schildpad op hem losgelaten en er wordt zelfs over klonen gepraat.
Na een halve week veranderde de samenstelling van de passagiers, de mensen die al aan boord waren toen wij arriveerden namen afscheid en daarvoor in de plaats kwamen 3 gezellige Indisch-Australische gasten! Zij vielen gelijk met hun neus in de boter, want ze waren nog geen uur aan boord of het schip raakte in de haven los van het anker en lag tegen een luxejacht aan te klotsen wat voor de nodige paniek zorgde. De volgende dag was er een motorbrandje aan boord, maar die was gelukkig snel geblust en alle nodige onderdelen vervangen. Die avond zijn we de hele nacht doorgevaren om op tijd bij het volgende eiland aan te komen. De zee was ruig en de Aussies nog niet gewend, dus die waren flink zeeziek! Was ook wel wild want af en toe raakte je gewoon los van je matras door de golven!
De volgende morgen werden we om 5.00 uur al uit bed gehaald omdat ons zeilschip omringd werd door een hele school dolfijnen, precies toen de zon opkwam.. Das nog eens goed wakker worden! Wel volgde even later het verschrikkelijke nieuws dat zich een Tsunami had voorgedaan voor de kust van Chili. Volgens de berichten was deze ook onderweg naar Galapagos met als gevolg dat het dorpje Puerto Ayora, waar we 3 dagen eerder nog gelogeerd hadden (en waar onze vrienden Phil en Sarah, die we op een of andere manier tegen blijven komen, nu zaten) geëvacueerd werd en dat wij met ons zeilschip de vloedgolf in een baai gingen liggen afwachten. Door dit nieuws heeft er de hele dag een vreemde sfeer gehangen, maar gelukkig heeft de hele Galapagos-archipel van de hele Tsunami, behalve een uitzonderlijk snel hoog- en laagtij, niets gemerkt.
Na acht geweldige, onvergetelijke, vermoeiende, mooie dagen zat onze trip er al weer op! Na nog een dagje bijkomen op Santa Cruz stapten we weer in het vliegtuig richting Guayaquil met honderden foto's en mooie herinneringen extra!
Na aankomst in Guayaquil zijn we gelijk in een bus gestapt richting Banos, waar we een paar gezellige dagen hebben doorgebracht met, jawel, Phil en Sarah.
Daarna samen met hen de bus gepakt richting Quito, waar we na een dag of 2 afscheid van ze hebben genomen en de bus hebben gepakt naar Colombia. Ja jullie lezen het goed, Colombia zat niet in onze planning maar na een hele hoop positieve verhalen hebben we toch maar in ons schema opgenomen.

Op dit moment zitten we in Cali en gaan we zo met, jawel, Sarah en Phil salsa dansen!!! Morgen vertrekken we naar een afgelegen plaatsje in de jungle op een wel heel bijzondere manier... Maar daar meer over in het volgende verslag!

Liefs Martijn en Marion

• 12 Maart 2010 - 17:52

Frans En Willy:

Ha lieverds,
    Fijn om weer van jullie te horen en wat een spannend verhaal weer! Die foto's: het lijkt wel of we in de prehistorie zitten! We zijn ook erg benieuwd naar dat vervoer waar jullie het over hebben. Per olifant?????
    We mailen weer snel
    dikke kus van papa mama

• 12 Maart 2010 - 17:53

Aniek Van Es:

Ik kan eigenlijk maar een ding zeggen: WOW!!!
    geweldig!! Ik zit echt met mijn mond open jullie verhaal te lezen en foto's te kijken! Geweldig!! Super gaaf dat je al die mooie dieren zo dichtbij hebt gezien!
    Dikke kus Aniek

• 12 Maart 2010 - 22:34

Nicoline En Jeroen:

superrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
    gaaffffffffffffffffffffff

wat ziet het er allemaal gaaf uit, en inderdaad ik zal het aan yoeri laten zien "de haai" die jullie niet durfde te vangen.

we zijn benieuwd hoe het in colombia is.

xxx nicoline en jeroen.

• 13 Maart 2010 - 08:07

De Rozenboompjes:

Hoi M en M leuk om weer iets van jullie te horen. Wat een aparte wereld en heel bizonder dat je zo dichtbij die dieren kan komen. Het zal best wel vermoeiend geweest zijn maar dit is allemaal wel heel uniek. Echt een ervaring om nooit!!!!! te vergeten. En wat zijn jullie nu weer van plan? dikke knuffel en tot zeer binnenkort!

• 13 Maart 2010 - 15:01

Rob En Jolien:

hey zus en zwager. Mooie verhalen weer. We zijn erg benieuwd naar de filmpjes en foto's. Aruba is voor ons weer een stukje dichterbij gekomen omdat Jolien waarschijnlijki een mooi bedrag terugkrijgt van de belastingdienst. Even afwachten dus... Veel plezier en vergeet Medellin niet. Schijnt de mooiste stad van Z-A te zijn!

• 13 Maart 2010 - 16:18

Manon:

Hey lieve schatten!

Ben ook erg nieuwsgierig naar het filmpje! Ziet er super uit! En ook zo lekker warm... Ik mail je straks ook nog even, want heb misschien wel interessant nieuws voor je... Gaat over werk op Aruba!

Kus

• 14 Maart 2010 - 15:37

Eveline En Dennis:

Lieve Marion en Martijn, wat een ontzettend gaaf verhaal weer zeg! Wel erg spannend af en toe zo te lezen.. Maar echt heel mooi en bijzonder wat jullie allemaal zien en beleven. Geniet ervan! Enne, zeker af en toe ook even lekker relaxen!
    Kus Eef

• 14 Maart 2010 - 20:34

Daan:

Ik zit met volle aandacht jullie verslagen te lezen en foto's te kijken. Lijkt wel een film. Wat onwijs gaaf! Gaat het goed met jullie?
    Liefs Daan & Marco

• 15 Maart 2010 - 10:28

Oma En Opa.:

hallo marion en martijn,jullie mooie foto's en verslag bekeken en gelezen.wat een mooie vissen en bijzondere dieren allemaal.verder wensen wij jullie voor de verdere reis veel plezier toe.groetjes van oma en opa.

• 15 Maart 2010 - 20:38

Corina En Ben:

Ha schatten,

Jullie hebben weer mooie avonturen meegemaakt, geweldig!! Leuk dat jullie ook vrienden daar steeds weer terug zien, gezellig!! We wachten met veel nieuwsgierigheid op het filmpje!!

Kus van ons vieren..

• 17 Maart 2010 - 10:28

Rozina:

Hey Marion en Martijn, zit weer eens naar jullie fantastische site te kijken. Wat een andere wereld zeg! Zoveel moois en zoveel avonturen die jullie samen beleven, geweldig! En wij maar blij zijn met de eerste voorzichtige tekenen van de lente hier... Geniet ervan, ook straks op Aruba. Wij zijn begin dit jaar een weekje op Curacao geweest, was ook heerlijk. En trouwens nog bedankt voor jullie kaartje, wat leuk dat je daar ook nog aan gedacht hebt! liefs, Andy, Rozina & Ayanna

• 18 Maart 2010 - 21:01

Linda:

Whow, ziet er echt super mooi uit!
    Ben nu al benieuwd naar jullie volgende avontuur!
    Hier in France gaat nu de zon schijnen, heb al in me t-shirt buiten kunnen zitten :) sneeuw wordt beneden wel al pap...

Kus

• 19 Maart 2010 - 17:42

Mario Van Pegasustra:

martijn leuk om wat weer van je te lezen ik hoop goed gaat met jou vriendin en nog veel van je te lezen

• 19 Maart 2010 - 17:48

Mario Van Pegasustra:

martijn ik wens je nog fijne pasen toe met je vriendin mario van de pegasustraat mario

• 21 Maart 2010 - 14:09

De Rozenboompjes:

ja het filmpje gezien, maar wie is nu de zeeleeuw? die met of die zonder duikbril? geintje het ziet er gaaf uit.

• 25 Maart 2010 - 15:46

Diana (HV):

Hoi,

lang geleden maar zo zie je maar dat we je nog steeds volgen! Geweldig al die verhalen, en prachtige fotos ook. Ben blij voor jullie. Zelf weer naar Monastir zaterdag, ook leuk :(
    Groetjes Diana HV