Kerst en veel meer in Bolivia - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Martijn en Marion - WaarBenJij.nu Kerst en veel meer in Bolivia - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Martijn en Marion - WaarBenJij.nu

Kerst en veel meer in Bolivia

Door: Marion en Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn en Marion

30 December 2009 | Bolivia, Uyuni

Na een korte rit vanaf Salta kwamen we aan bij de grens van een heel andere wereld, namelijk Bolivia. In een oude bus (echt oud) zijn we via kronkelweggetjes in Tupiza terecht gekomen. Dit is een klein dorpje in de middle of nowhere. Hier hebben we een triatlon gedaan (jeep, mountainbike en paardrijden). Het laatste onderdeel heeft Marion maar geskipt. Dit alles was in een prachtige woeste omgeving en de eerste indruk van Bolivia was dus meteen goed.
Daarna onze reis vervolgt naar de hoogste stad van de wereld Potosi (4060 meter). Geen vrolijke stad maar wel erg indrukwekkend. Door de hoogte is het af en toe moeilijk adem halen en zijn de nachten echt heel erg koud. Potosi staat bekend om haar mijnen en de primitieve manier van werken hierin. Een bezoek aan deze mijnen konden wij dus niet overslaan en dat hebben we geweten. De mijnen zijn ontzettend krap, stoffig, benauwd en best wel gevaarlijk. We zijn in totaal twee uur in ´the mountain who eat´s men´ geweest. In deze twee uur hebben we echt kunnen zien en ervaren hoe de omstandigheden hier zijn. De jongste mijnwerkers zijn 10 jaar oud en de meesten worden niet ouder dan 40 jaar door stoflongen. Tenminste als ze niet al omkomen bij een instorting of verkeerde ontploffing van dynamiet. Gewapend met cadeautjes: alcohol (96%!), coca bladeren, sigaretten en dynamiet, hebben we de mijnwerkers bezocht tijdens hun werkzaamheden. We waren erg onder de indruk maar blij dat we weer veilig in de frisse buitenlucht stonden. En dan te bedenken dat de gemiddelde werkdag in de mijn 15 uur duurt...
Kerst hebben we gevierd in Sucre, een gezellige stad met veel mooie gebouwen uit de koloniale tijd. We zijn heerlijk uit eten geweest (sushi, tapas) en hebben natuurlijk even geskyped met het thuisfront die we extra gemist hebben tijdens deze dagen. Tweede kerstdag zullen we niet snel vergeten, deze hebben we doorgebracht in de bus vanuit Sucre naar Uyuni. Na wat vertraging door een lekke band en wat andere vage redenen vertrokken we vol goede moed. De rit zou acht uur duren maar er wachtte ons nog een verrassing... Na zes uur rijden bleek de weg overstroomd te zijn door een wilde rivier (niveau 4 voor raften :)). De keuze was dus omkeren en zes uur terugrijden of de rivier doorwaden. Er brak nog even paniek uit toen de chauffeur ineens richting de kolkende massa reed maar gelukkig stopte hij er precies voor. Na twee uur wachten was het water iets gezakt en besloot onze chauffeur om de oversteek te wagen. Gelukkig ging dit goed en na een stevig applaus konden we weer verder.
In Uyuni hebben we een super tour gedaan met een hele leuke groep. Maar hier over volgende keer meer.

XXX Martijn en Marion

• 30 December 2009 - 18:48

Frans En Willy:

Jaaa, nu zijn wij de eersten!! Wat een avonturen zeg, vooral met die bus en de mijnen waren natuurlijk ook erg spannend! Papa is er jaloers op dat hij niet op die mountainbike zit!
    En wat grappig jij op een paard Martijn, laatste keer dat ik me herinner was een hobbelpaard. Heel veel liefs voor jullie en een hele fijne verjaardag.
    Dikke kus van papa en mama

• 30 December 2009 - 18:52

Deventerfront:

hallo Marion en Martijn,
    fijn om te horen dat jullie de kerstdagen weer overleefd hebben, papa en mama waren hier nog op 2e kerstdag en we vonden dat we het volgend jaar maar een keer met zijn 6en moeten vieren!! Alvast een fijne jaarwisseling en veel plezier bij de Dakar start.. laat het maar even weten als jullie tijd hebben om weer te skypen!

Liefs Rob en Jolien

• 30 December 2009 - 20:41

Corina En Ben:

Nou, het is idd erg smal daar in die mijnen!! Spannend zeg! En Martijn, hoe vond je het paardrijden? Leuk hè! ;) En die busrit dan.. het is nooit saai bij jullie, dat lees ik al!!
    Nou, op naar Chili!!
    Martijn, geniet je van jouw oudejaarsavondje? Alvast gefeliciteerd.. Marion, jij natuurlijk ook alvast gefeliciteerd..
    Enne.. fijne jaarwisseling!!

Veel liefs van ons!!

• 30 December 2009 - 21:26

Leo En Kathie:

Op en top genieten van zo'n reis. We genieten van jullie verhalen.
    Martijn alvast een prettige verjaardag en jullie een goede jaarwisseling.
    Groetjes.

• 30 December 2009 - 22:30

Claire:

Zo grappig, vriendinnetje van mijn zusje is net terug uit Bolivia en was net even bij ons thuis met foto's en veel verhalen en nu lees ik jullie mailtje. Wel een beetje, soort van herkenbaar dus ;-)
    Zijn jullie al aangekomen bij Bolivia's death road..?? (world's most dangerous road)
    Jullie verhalen klinken in elk geval weer heel spannend, hihi.
    Heel veel plezier morgen avond, ben benieuwd hoe ze daar de jaarwisseling vieren... Wij zijn in elk geval eerst aan de beurt in NL, zal op je proosten Martijn :-)

Liefs xx

• 31 December 2009 - 07:59

Ilse En Joost:

Martijn gefeliciteerd!!!

Wat een spannende verhalen weer! Erg leuk om de foto's te zien!

Fijne jaarwisseling!

Dikke kus

• 31 December 2009 - 10:59

Chiara En Joost:

Heej reizigers, leuke verhalen hoor! veel plezier nog en Martijn gefeliciteerd met je verjaardag en Marion, gefeliciteerd met Martijn :) groeten, Chi en Joost

• 31 December 2009 - 12:47

Marius:

zo hehe eindelijk een bericht van mij, had het met me moeder erover dat jullie al bijna 3 maanden weg zijn, dan is me eerste berichtje best wel een beetje laat. Maar de verhalen lees ik wel ziet er allemaal erg gaaf uit. van die walvis vond heel gaaf zou ze ook erg graag willen zien, ben ook best jaloers op jullie.De tijd gaat best wel snel maar niet snel genoeg want ik kan haast niet wachten tot ik jullie zie in aruba.Olaf en zijn van plan om bij jullie te slapen, we slapen wel in de schuur ofzo. Als het kan en mag.Verder VRIEND een fijne verjaardag en een fijn oud en nieuw tot gauw Marius

• 31 December 2009 - 14:53

Marijke:

Hee hallo reizigers, spannend hoor wat jullie allemaal meemaken. Zitten wij dan in dat saaie Holland. Ik wil jullie even feliciteren met Martijns verjaardag. Hartelijk gefeliciteerd en veel plezier nog. xxx Marijke

• 31 December 2009 - 15:34

De Rozenboompjes:

Hoi M en M allereerst Martijn een fijne verjaardag gewenst en allebei gefeliciteerd! Wat zijn jullie een spetters van mijnwerkers. Maar eigenlijk dieptriest zulke jonge kinderen die werken onder die slechte en gevaarlijke omstandigheden. Blij dat jullie er weer heelhuids uit zijn. Als jullie weer terug zijn zullen we dan eens gezellig een dagje gaan "bussen"? geintje Goede jaarwisseling en ga verder met genieten, doe ik momenteel van thee en een appelflap. Heel veel lieve groetjes en dikke kus van ons twee + poek

• 31 December 2009 - 17:04

Angela:

Super GEFELICITEERD !!!!

Hele dikke kus en een top jaarwisseling.

(K)

• 31 December 2009 - 18:58

Jolande:

Hiep, hiep, hoera,
    Martijn van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Drink maar een biertje van ons.(hou je nog te goed).
    En allebei, proost op het nieuwe jaar. (dan komen jullie alweer terug) Happy New Year.!!!!
    groetjes en knuffels van ons allemaal.
    Peter, Jolande, Jeroen, Steffanie en René.

• 31 December 2009 - 22:35

Kim En Fer:

He lieverds,

Krijgen net een sms van jullie, kan m niet beantwoorden, maar jullie ook de beste wensen en gefeliciteerd met martijn zijn verjaardag!! xx

• 01 Januari 2010 - 10:15

Dick En Conny:

Hoi, Marion en Martijn

Vanuit Scheveningen een heel gelukkig, spannend, gezellig en vooral veilig 2010 toegewenst.
    Martijn ook nog gefeliciteerd met je verjaardag (sorry dagje te laat) Het laatste nieuwtje uit Zeeland: Carin en Robin worden mamma en pappa begin juli.En als ik jullie belevenissen lees zou ik toch maar voor de zekerheid zwembandjes kopen.

groetjes van de hele familie van der Zwan en aanverwante familieleden

• 01 Januari 2010 - 13:24

Linda:

wat een avonturen weer!
    Nog een gelukkig nieuwjaar en martijn nog gefeliciteerd! hebben jullie nog wat leuks gedaan?
    ik ben met mijn collega's wezen stappen in val thorens

x

• 03 Januari 2010 - 14:52

Leo En Jacqueline:

Wij net terug uit Oostenrijk en lezen weer jullie spannende avonturen,J-nou ik was voor geen goud die mijn in gegaan.Martijn in ieder geval nog gefeliciteerd met je verjaardag en allebei een goed en avontuurlijk nieuwjaar. groetjes van ons.

• 04 Januari 2010 - 10:36

Jiske:

Gelukkig 2010!!! Nog bijna een heel jaar om van jullie verhalen en foto's te genieten. Liefs

• 04 Januari 2010 - 15:57

Tineke:

Hallo Marion en Martijn,

Teneerste wil ik jullie een gelukkig nieuwjaar wensen en Martijn, nog gefeliciteerd met je verjaardag.

Het is heerlijk om jullie verhalen te lezen. Een prachtig avontuur.
    Alle goeds vanuit een wit Alphen.

Groetjes, Tineke

• 05 Januari 2010 - 15:46

Ties En An:

Het beste voor 2010 en nog veel reisgeluk!

• 05 Januari 2010 - 17:27

Eveline En Dennis:

WOW! Wat een verhaal weer en gave foto's. Bijzonder dat jullie in zo'n andere wereld zijn..

Maar bij deze ook nog de beste wensen voor het nieuwe jaar! Dat jullie nog maar veel leuke avnturen beleven! En hoe was je verjaardag Martijn? Ook wel gek zeker om daar te zijn, met z'n tweetjes?
    Kus van ons!

• 06 Januari 2010 - 15:08

Angela:

Hey hey,
    Wat een verhaal, houden jullie het wel een beetje veilig :p.
    Qua berg trotsering zijn jullie hoger dan mij geweest, moet ik van de zomer dan maar even recht zetten :D:D:D:D.
    Haha, hele dikke kus.

Nog veel plezier, liefs je nichtje

• 08 Januari 2010 - 21:59

Aartje Brinksma:

Hallo Marion en Martijn,

Zo te lezen/zien genieten jullie echt van jullie reis; avontuur, spanning etc. Waarschijnlijk is het in Chili wat "gewoner".
    Nog veel plezier en nog een heel fantastisch 2010 toegewenst. Hier in Nederland ziet het eruit als een kerstkaart: veel ijs en sneeuw!
    Groeten van Jannes en Aartje

• 09 Januari 2010 - 21:29

De Dobbe-tjes:

Hoi Marion en Martijn ook van ons nog een wat verlate Felicitatie!En veel goeds in 2010! We volgen ook jullie mooie reisverslagen en hopen dat er nog velen zullen volgen.We wensen jullie nogeen goed vervolg toe! liefs B en R.