Don´t cry for me Argentina..!! - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Martijn en Marion - WaarBenJij.nu Don´t cry for me Argentina..!! - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Martijn en Marion - WaarBenJij.nu

Don´t cry for me Argentina..!!

Door: Marion en Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn en Marion

15 December 2009 | Argentinië, Salta

We staan bijna op het punt om Argentinië te verlaten dus dit wordt ons laatste verslag vanuit dit indrukwekkende land.
Bij ons afgelopen verslag zaten we nog in fleece truien. Deze hebben we maar snel opgeborgen toen we aankwamen in Mendoza. Na een busrit van 21 uur hebben we snel een camping opgezocht en wederom ons tentje opgezet. We waren wel toe aan wat actie en beweging dus hebben we een rafting trip geboekt. Actie en beweging hebben we gehad, de rivier was een niveau 3 (van de 5) en met erg veel versnellingen achter elkaar. Het water was 24 uur geleden nog sneeuw dus dat was wel weer even goed koud, maar erg gaaf.
Mendoza staat bekend als goede wijnstreek dus een wijntour konden wij natuurlijk niet overslaan. We hebben het wel op een bijzondere manier gedaan, namelijk met Bikes and Wines. Dit is op een cruiserbike in een heerlijk zonnetje van wijngaard naar wijngaard cruisen en overal proeven (mmmm). Zoals jullie begrijpen werd dit steeds gezelliger, we waren in goed gezelschap van een leuk Iers stel en hebben de dag afgesloten met nog eens een erg goede fles wijn.
Lekker uitgeput en voldaan aangekomen bij de tent dachten we neer te ploffen voor een goede nachtrust. Helaas was er inmiddels de lokale toneelvereniging neergestreken inclusief een hele lading slag- en blaasinstrumenten. Dit was nog best gezellig tot een uurtje of twaalf ´s nachts maar toen het om half 5 nog niet afgelopen was, was de lol er wel af....
De volgende dag vroeg de camping verlaten voor onze volgende bestemming Salta. Onze camping lag buiten het centrum dus we moesten met de lokale bus naar het station. Enigszins vermoeid stapten wij dus in de bus, gelukkig zat de sfeer er al snel weer in. Met onze rugtassen zijn namelijk een eerste klas attractie in deze bussen. Al snel werden we dus aan alle kanten aangesproken waar we vandaan kwamen. Toen kwam er een enigzins beschonken man voor Marion staan en verklaarde ten overstaan van de gehele bus dat hij haar ogen zo mooi vond en gaf Martijn een highfive. Na zo´n rit kan je dag niet meer stuk, haha.
Na 19 uur bussen veilig aangekomen in Salta en daar de eerste paar dagen op de camping gestaan. Even wat research gedaan over de omgeving en toen tot de conclusie gekomen dat we die het beste met een huurauto konden verkennen. Dus hebben we 3 dagen rond Salta gereden met een huurauto. Dit vonden we toch wel geweldig! Je bent dan zo vrij om te gaan en staan waar je wilt (er komt dus echt wel weer een campertje als we thuis zijn!). De eerste dag zijn we naar Molinos gereden. Hebben indrukwekkende gekleurde rotspartijen gezien en een km of 200 dirtroad gereden. Onderweg gestopt bij wat ´bekende´ rotsen en daar lekker lokaal lamavlees en geitenkaas gekocht. De tweede dag bijna 400 km gereden waarvan ongeveer de helft dirtroad (heeft ons maar 1 lekke band gekost, maar die hebben we voor een paar euro kunnen laten plakken in een dorpje onderweg). Deze weg ging ook over bergen, letterlijk door de wolken op soms over toch wel errug smalle weggetjes langs diepe afgronden waar het met een 4x4 al spannend zou zijn geweest. Helemaal aan de andere kant van Salta in Tilcara zijn we toen voor de volgende overnachting gestopt. Martijn heeft hier een heerlijk lokaal rundvleesgerecht gegeten en Marion een iets mindere maissoep met ingewanden. De volgende dag een mooie wandeling gemaakt naar een indianenruïne en door een canyon naar een leuk watervalletje. Dag drie dachten we de korte weg terug te nemen, maar belandden we op een omweg (routa 9 ipv routa 34) Een uurtje langer rijden maar langs een prachtig groen bergachtig slingerweggetje, dus helemaal niet erg (al werd je na bocht 345 wel een beetje misselijk)! Al met al weer een hele ervaring rijker!!
Hierna hebben we een hostel opgezocht en even rustig aan gedaan.
Martijn zijn rug (SI-gewricht deed thuis al lastig) speelt namelijk helaas een beetje op. We zijn hier inmiddels naar het ziekenhuis geweest (resultaat: een grote spuit in zijn bil) en naar de fysio geweest (resultaat: met elektroden en magnetische straling behandeld) hopelijk gaat het hierna en met een beetje rust beter.
Rust betekent echter niet vervelen want we zijn de afgelopen dagen nog getrakteerd met een prachtige volkdans demonstratie en een heuse empanada bak wedstrijd.
Vannacht vertrekken we vol verwachting naar de grens van Bolivia!

Als afsluiter van onze geweldige tijd in Argentinië nog even de dingen waar wij ons hier over verbaasden:
* Hoe mooi Argentinië is
* Hoe trots de Argentijnen daarop zijn en daar graag over vertellen
* Dat diezelfde Argentijnen terwijl ze dat aan het vertellen zijn hun afval zo naast zich op staat gooien
* Hoe slecht wij zijn in Spaans
* Hoe goed wij ons iedere keer toch weer kunnen redden
* Hoeveel zwerfkinderen er rond lopen in de grote steden
* Hoe brutaal die soms kunnen zijn en letterlijk het eten van je bord pikken
* Hoe hartverscheurend dit eigenlijk is
* Dat je met pinnen alleen maar briefjes van 100 pesos uit de automaat krijgt
* Dat je nergens met briefjes van 100 pesos kunt betalen omdat ze geen wisselgeld hebben
* Dat ze al helemaal geen muntgeld hebben
* Dat je in de bus met muntgeld moet betalen (zie onze verbazing hierboven)
* Dat wij elkaar nog niet zat zijn na twee maanden (haha natuurlijk niet)

Liefs Martijn en Marion

• 15 December 2009 - 17:20

De Rozenboompjes:

ja weer de 1e goed om te horen dat het wat beter gaat Martijn, hier is het inmiddels koud het vriest en er ligt al een dun laagje ijs in de sloten. Dus geniet maar van het lekkere weer. Het ziet er allemaal weer indrukwekkend uit lekker woest en leuk om te horen van je "verovering" Marion. bye bye Argentina vanuit Z"woude. dikke kus van mamaNel

• 15 December 2009 - 19:19

Stephanie:

Hoihoi,

Het klinkt allemaal weer helemaal super. Veel plezier in Bolivia!!!

Groetjes

• 15 December 2009 - 20:21

Frans:

Hoi daar wat geweldig weer wat we van jullie te zien en te lezen krijgen. We zijn niet jaloers maar toch......
    wat een ervaringen doen jullie op zeg! daar kun je er niet genoeg van krijgen, en neem je voor de rest van je leven mee gelukkig ook weer lekker weer en op naar nieuwe belevenissen in Bolivia. Martijn doe rustig aan met je rug je hebt er maar een,ik kan er over mee praten.Dikke zoen voor jullie allebei en tot het volgende reisverslag.doei! Frans en Willy.

• 15 December 2009 - 21:34

Nicoline:

joepie weer een reisverhaal met mooie foto's.
    rustig aan met je rug martijn en marion hou hem in de gaten, mannen zijn eigenwijs, weet ik alles van.
    de mannen zijn weer de zwakste schakel, hihihi
    gelukkig iets beter weer is misschien ook wat lekkerder om te reizen lijk mij.

hier gaat alles wat beterder, ook met joep.
    het is nu elke morgen wel krabben de ruiten, maar ja laat het hier maar sneeuwen, is wel leuk voor de kids, sneeuw poppen maken.

kanjers xxx nicoline, joep en kids

• 16 December 2009 - 12:21

Joost En Ilse:

Lieve vakantiegangers,

Wat een verhalen weer, heel gaaf en mooie foto's. wat een lange bus reizen weer!
    geniet van het volgende land en fijn om te lezen dat jullie elkaar nog niet zat zijn;)

Dikke kus

• 16 December 2009 - 13:42

Martine:

Mooi verhaal weer hoor! Wat maken jullie toch bijzondere dingen mee..
    Geniet er nog van met elkaar!

Liefs, Martine

• 17 December 2009 - 15:47

Claire:

Een knuffel vanuit een mooi wit Nederland! Afgelopen nacht zijn hier de eerste witte vlokken gevallen en het ligt er gewoon nog..hihi.
    Argentinie klinkt super! Wat een tegenstrijdigheden in z'n groot land.
    Kijk nu alweer uit naar jullie verbazingen over Bolivia :-)

xx

• 18 December 2009 - 14:12

Manon:

Wat klinkt het allemaal weer goed! En ook weer hele mooie foto's! Is je rug inmiddels al iets beter Martijn?

Jullie zien er beide in ieder geval goed uit op alle foto's, dus weet dat ik me om jullie geen zorgen meer hoef te maken.

Ga vandaag mijn eerste vlucht weer maken, dus ben benieuwd!

Dikke Kus

• 21 December 2009 - 14:36

Lonneke Transavia:

Lieve Marion,

Ik heb niet alles gelezen maar wat ik heb gezien is echt heel gaaf!Als je nu naar huis zou gaan zou de reis volgens mij al fantastisch zijn!! Jullie zien er ook nog steeds heel happy uit! Hou vol !! Voor nu hele fijne feestdagen(waar jullie ook mogen zijn) en tot het volgende verslag!

MERRY X-MAS AND A HAPPY NEW YEAR!

Liefs Lonneke

• 22 December 2009 - 13:39

Ties:

Ja,ja Pim; je wordt toch al weer wat ouder>>rimpels en rugklachten(!). Als ik de foto's bekijk bekruipt mij wel een jaloers gevoel...Geniet er nog lekker van daar!
    De Rowans draaien leuk en met de sherpa's is ook een goede klik. Het belooft dus een leuk kamp te worden volgend jaar.
    groeten uit de v Swietenstraat

• 22 December 2009 - 15:23

Angela:

SUPER VET !!!

Alvast bij deze wens ik jullie een toffe kerst toe. Laat me weten hoe ze het daar vieren en hoe jullie het ervaren hebben ;).

Heel veel kusjes en knuffels. Ansje

• 22 December 2009 - 15:27

Linda:

veel maken jullie mee zeg! echt heel leuk! volg trouw jullie verhalen wanneer ik internet heb :)
    heb ondertussen 2 keer op de skies gestaan, hebben het druk gehad. verwacht nu dat het beter gaat worden!
    mijn ouders wilden wel een paar dagen boeken naar mij, dus wie weet dat angela dan ook mee gaat.

veel plezier en suc6 op die hoogte!

x

• 22 December 2009 - 19:52

Eef:

Ha Marion en Martijn,
    Wat een geweldig verhaal weer! Jullie zien echt veel en maken veel mee. Gaaf hoor. En het filmpje van die auto, haha.. zou je hier niet moeten proberen om zo nog met je auto de weg op te gaan..

Veel plezier verder!
    Liefs, Eef

• 22 December 2009 - 20:42

Patries:

Hoi,

We hebben onderhand nog iets meer sneeuw gehad, dan van de week, toen ik je sprak.
    Lekker slippen met de auto, voor de zekerheid wel een schep in mijn auto, zat al weer een keer vast natuurlijk....

wel leuk om je even gesproken te hebben van de week.

groetjes patries

• 24 December 2009 - 11:50

Jolande En Peter:

Hallo Martijn en Marion,
    Wat heerlijk om jullie zo te zien genieten.
    We gaan bijna kerstfeest vieren, jammer dat jullie er niet bij zijn,. Maarja volgend jaar misschien weer wel.
    Ik ben benieuwd hoe jullie je kerst daar vieren en hoe het in die omgeving gevierd wordt.
    Hoe dan ook gezellige kerstdagen en we zullen een borrel/wijntje op jullie drinken.
    Nog veel plezier en tot het volgende reisverslag.
    Veel liefs en knuffels van ons.

• 25 December 2009 - 12:05

Dick En Conny:

Hallo Martijn en Marion

Vanuit ons koude, natte, besneeuwde kikkerlandje wensen wij jullie prettige feestdagen toe en een gelukkig nieuwjaar.

• 28 December 2009 - 20:44

Corina:

Hoi!!

Nog snel even een berichtje voordat jullie het nieuwe bericht er weer op zetten.. ;)
    Fijne kerstdagen gehad? Vast warmer dan hier.. Vanaf morgen gaat het hier weer vriezen en niet zo'n klein beetje ook.. :(
    Gelukkig hoef ik nergens meer naar toe.. ja, ergens in februari geloof ik.. ;)

Kus!!