Brrrrrrr ijstijd! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Martijn en Marion - WaarBenJij.nu Brrrrrrr ijstijd! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Martijn en Marion - WaarBenJij.nu

Brrrrrrr ijstijd!

Door: Marion en Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn en Marion

30 November 2009 | Argentinië, Buenos Aires

... Een pakkende titel voor de afgelopen weken!
Na een voor ons inmiddels normale busrit van 25 uur zijn wij aangekomen in El Calafate. Een toeristisch plaatsje wat vooral bekend is van de Perito Moreno gletsjer. Eerst ons tentje opgezet op een leuke camping langs een riviertje. ´s Avonds kennis gemaakt met wat andere kampeerders, Jose, die woont er inmiddels vier jaar in zijn tentje en twee Nederlandse jongens die liftend door Zuid-Amerika gaan. Na een gezellige avond met iets teveel wijn en vlees zijn wij ons tentje ingedoken voor een welverdiende nachtrust.
Natuurlijk moesten wij de gletsjer met onze eigen ogen aanschouwen, dus snel een bus gepakt die kant op. De Perito Moreno gletsjer staat vooral bekend om het feit dat er regelmatig grote stukken afvallen omdat hij iedere dag een meter groeit. We moesten er even op wachten maar uiteindelijk tijdens onze lunch (zelf gesmeerde bammetjes natuurlijk) viel er recht voor onze neus een stuk ter grootte van een klein flatgebouw af. Jullie moeten ons op ons woord geloven want onze handen waren gevuld met de boterhammen dus een foto is niet gelukt... Wat een machtig vertoon van natuurgeweld, het maakt een kabaal als onweer en veroorzaakt een behoorlijke golfslag...
Na dit hoogtepunt hebben we de bus gepakt (ja alweer hihi) naar El Chalten. Hier was wederom een leuk (wel koud) plekje voor ons tentje. Na één nachtje hebben we ons boeltje weer gepakt en zijn we bepakt en bezakt met kampeerspullen en instant voedsel drie dagen de bergen in getrokken. Gelukkig hoefden we geen water mee te nemen want drinken kon hier gewoon uit de rivier. Deze tocht was iedere dag een uurtje of vier lopen met je rugzak van camping naar camping (is niet echt camping, maar een stuk bos met een gat in de grond om naar de wc te gaan). Heel erg gaaf (het wandelen, niet het gat in de grond, hihi) maar ook pittig en een beetje afzien.... De eerste nacht stonden we zelfs in 20cm sneeuw!
Na terugkomst in de beschaving even heerlijk gedoucht en lamstoofpot gegeten. Vervolgens tot half twaalf ´s nachts in een kroeg gezeten om te wachten op onze busrit. Een busrit van 34 uur over dirtroad (ruta 40)wel te verstaan, dat zijn dus twee nachten en een dag in een bus. Hierna ben je echt wel even helemaal aan je eindje.
Zitten nu dus in Bariloche in een heerlijk appartement (echt heel luxe na bijna drie weken kamperen) met verwarming, eigen keukentje en een prachtig uitzicht over een meer en besneeuwde bergtoppen! Het is hier nog niet heel warm maar als het zonnetje schijnt is het lekker. Zijn hier lekker bijgekomen, veel gewandeld, liftje gepakt naar één van de mooiste uitzichten van de wereld volgens National Geographic, gewinkeld (was nodig want Marion haar zonnebril was kapot en Martijn had zijn schoenzool in de fik gestoken....) en gewoon genoten. Genieten is hier makkelijk want de grote specialiteit hier is CHOCOLADE!!! Er zijn hier hele supermarkten gevuld met chocolade, Marion is wel in haar element dus.
Morgen pakken we de volgende bus naar Mendoza (volgens de voorspelling is het daar 30 graden!!!)

Liefs Martijn en Marion

• 30 November 2009 - 20:32

Jolien:

Heey schoonzusje en zwager, goed om weer van jullie te horen!!! Van koud naar warm dit keer.. is het niet wennen, zo'n warmte verschil in een paar dagen tijd??

Liefs Jolien

• 30 November 2009 - 20:42

Leo En Aniek:

Heej Martijn en Marion!

We zitten te genieten van jullie verhalen, foto's en filmpjes! Misschien kan ik (Aniek) dit eens op school voorstellen om als "toeristisch tripje" te doen!
    Wij hopen dat jullie snel weer een lekker zonnetje hebben.

Groetjes en nog heel veel plezier!

• 01 December 2009 - 12:08

Joost En Ilse:

Jeetje wat een avonturen weer! En ik maar denken dat jullie dat jullie gingen relaxen een jaar lang;)

Geniet van het zonnetje op de volgende locatie!

Dikke kus

• 01 December 2009 - 12:44

Saida Badoella:

Lieve Marion,

Wat geweldig om te lezen wat jullie tot nu toe al gedaan en gezien hebben...prachtig en heel vermakelijk!
    Ik volg jullie zeker nog de komende 292 dagen!

Groetjes
    Saida
    Transavia

• 01 December 2009 - 19:36

Eveline:

Lieve Marion en Martijn,
    Wat een ontzettend gaaf reisverhaal weer! En prachtige foto's! Jullie staan er zelf ook mooi op. Wat jullie zien en meemaken lijkt me echt fantastisch, maar ook wel héél zwaar.. Stoer hoor!

Liefs, Eef

• 01 December 2009 - 19:50

Zusje:

hallo :)

Ik mis jullie nu wel hoor!!! Lekker chocola marion! jammer dat je geen kilo's mee kan nemen zeker haha
    En jeej martijn, je schoen in de fik steken!!??!! hoe krijg je dat nou weer voor elkaar? nou ja, ik kan me er eigenlijk wel wat bij voorstellen ook haha

dikke kus, zusje

• 01 December 2009 - 21:13

Frans En Willy:

Ha die M en M
    Nou dit is inderdaad een ijskoud verhaal!! Krijg de rillingen als ik dat tentje in de sneeuw zie staan. Maar wel heel apart natuurlijk en wat een mooie foto's weer!
    Had je last van koude voeten Martijn?
    Dikke kus papa en mama

• 02 December 2009 - 10:40

Nicoline:

ik krijg het koud als ik jullie zie, ben wel blij dat ik mijn kacheltje lekker nu op 21 graden zet.
    Maar wat super gaaf maar weer. en wat een uitzicht zeg, schitterd.

Maar van de week had ik jullie al gesproken op de hyves, Marion ben jij een beetje bijgekomen van je verkoudheid, niet ziek worden hoor.
    of is het al weer over.

en martijn weer aan het stuntelen, had je honger dat je je schoen wilde bakken en op eten, het zal niet hihi
    Toch nog even pesten kan het niet laten

veel plezier, en voorzichtig doen.

xxx nicoline

• 02 December 2009 - 13:45

Manon:

Wow, wat ziet het er daar prachtig uit! Kan me voorstellen dat dit heel indrukwekkend is. Alleen wel beetje koud zo camperen in de sneeuw.... Brr, krijg het al koud als ik naar de foto's kijk!

Heel veel plezier nog,

Dikke kus!

• 02 December 2009 - 13:50

Manon:

O, en martijn, ben trouwens blij dat ze hier weer scheermesjes verkopen! Zo ben je veel mooier! ;)

• 03 December 2009 - 19:27

Corina En Ben:

Dag schatjes,

Ziet er weer goed uit! Nou, het koudste gedeelte hebben jullie dan nu wel gehad, op naar de zon!!

X van ons vieren.. ;)

• 03 December 2009 - 19:40

Martijn:

het verhaal van de zooltjes;)....
    Nou, ze roken na al dat hiken niet zo fris meer dus ik dacht, ik spoel ze even uit. Zo gezegd zo gedaan, alleen niet bedacht dat ik een uurtje later op diezelfde schoenen weer op pad moest. Ging ze dus even drogen boven de gaskachel die heel, heel erg heet wordt.. Na 5 minuten had ik dus een brandend en niet meer bruikbaar zooltje over...

Leuk dat er zoveel mensen reageren trouwens!

groetjes Martijn

• 05 December 2009 - 14:36

De Rozenboompjes:

Hoi M en M heb genoten van jullie "koude avontuur" en kreeg spontaan een beetje medelijden met mijn meisje zoals ik je zag ploeteren met volle bepakking. Het is daar wel heel erg mooi dat vergoedt de kou wel maar om in de sneeuw in een tentje te liggen brr brrrr en nu een beetje zon pakken? dikke knuffel van A+N+M

• 05 December 2009 - 14:57

Kim En Marrie:

Hey luitjes,

Zit net even samen met mn moeder al jullie foto's en video's te bekijken.. Echt vet! En ook heel dapper!! We mailen of skypen snel weer..! Wij gaan hiet zo Sinterklaas vieren, denk niet dat jullie eraan doen dit jaar ;)

Kus Kim en Marrie

• 07 December 2009 - 10:31

Martine:

Mooi verhaal weer zeg! En de foto's zijn ook super!
    Heel veel plezier nog!

Liefs, Martine

• 10 December 2009 - 15:16

Claire:

Busje in...busje uit..maar dan heb je ook wel echt wat lieverds...;-)
    Zo super om al jullie avonturen te lezen. Foto's en vooral filmpjes ook helemaal leuk!
    Hopelijk was/is het in Mandoza heerlijk warm geweest :-)

xx

• 10 December 2009 - 18:30

Dick En Conny:

Hoi, M&M

Na een drukke dag (opgepast op Raymond en Jill) even lekker genoten van jullie reisverslag en mooie fotoreportage. Het ziet er allemaal prachtig uit.

Liefs Dick en Conny

• 29 December 2009 - 09:33

Wendy En Nils:

wat een gave verhalen, zo nu en dan lezen weer ff bij!
    hier is het ook koud en hebben we sneeuw, maar gelukkig hoef ik niet te slapen in een tent!
    wat een belevingen, onwijs gaaf.. vind jullie echt bikkels!!!
    kuss ons